Over de schepen

De MaasdamIn 1883 werd het schip met de naam Maas, herdoopt in Maasdam.
De Maas had een bruto register tonnage van 1.705. De Maasdam IV daarentegen van 15.024. De schepen met de naam Maasdam waren de onderstaande perioden in dienst van de NASM/HAL:
– Maasdam I, 1873-1884
– Maasdam II, 1889-1902
– Maasdam III, 1921-1941
– Maasdam IV, 1952-1968
– Maasdam V, vanaf 1993
Zie ook de vlootlijst van de Vereniging De Lijn
In collectie:  Clive Hellinga


De (Nieuw) AmsterdamHet eerste schip met de naam Amsterdam werd gebouwd in 1879.
Het had een bruto register tonnage van 2.949. De Nieuw Amsterdam IV, gebouwd in 2010,  heeft een bruto register tonnage van maar liefst 86.700. De schepen met de naam (Nieuw) Amsterdam waren de onderstaande perioden in dienst van de NASM/HAL:
– Amsterdam I, 1880-1884
– Amsterdam II, 1887-1905
– Nieuw Amsterdam I, 1906-1932
– Nieuw Amsterdam II, 1938-1974
– Nieuw Amsterdam III,1983-2000
– Nieuw Amsterdam IV, vanaf 2010
Zie ook de vlootlijst van de Vereniging De Lijn
In collectie: Clive Hellinga


De Noordam
Het eerste schip met de naam Noordam werd gebouwd in 1902.
Het had een bruto register tonnage van 12.528. De Noordam IV, gebouwd in 2006,  heeft een bruto register tonnage van maar liefst 82.500. De schepen met de naam Noordam waren de onderstaande perioden in dienst van de NASM/HAL:
– Noordam I, 1902-1928
– Noordam II,  1938-1963
– Noordam III, 1984-2004
– Noordam IV,  vanaf 2006
Zie ook de vlootlijst van de Vereniging De Lijn
In collectie: Clive Hellinga


De RotterdamHet eerste schip met de naam Rotterdam werd gebouwd in 1872. Het had een bruto register tonnage van 1.684. De Rotterdam VI, gebouwd in 1997,  heeft een bruto register tonnage van 59.652. De schepen met de naam Rotterdam waren de onderstaande perioden in dienst van de NASM/HAL:
– Rotterdam I,   1873-1883
– Rotterdam II,  1886-1895
– Rotterdam III, 1897-1906
– Rotterdam IV,  1902-1928
– Rotterdam V,   1959-1997
– Rotterdam VI,  vanaf 1997
Zie ook de vlootlijst van de Vereniging De Lijn
In collectie: Clive Hellinga


De Rijndam

Het eerste schip met de naam Ryndam werd gebouwd in 1901.
Het had een bruto register tonnage van 12.527. De Rijndam III, gebouwd in 1994,  heeft een bruto register tonnage van 55.451. De schepen met de naam Rijndam waren de onderstaande perioden in dienst van de NASM/HAL:
– Rijndam I,     1901-1929
– Rijndam II,    1951-1972
– Rijndam III,   1994-2015
Zie ook de vlootlijst van de Vereniging De Lijn
In collectie: Clive Hellinga


De StatendamHet eerste schip met de naam Statendam werd gebouwd in 1898.
Het had een bruto register tonnage van 10.491. De Nieuw Statendam, gebouwd in 2018,  heeft een bruto register tonnage van maar liefst 99.500. De schepen met de naam Statendam waren de onderstaande perioden in dienst van de NASM/HAL:
– Statendam I,   1898-1910
– Statendam II,  1917  Werd al gauw troepentransportschip Justicia (Engeland).  19 juli 1918 getorpedeerd door UB 64. Zwaar beschadigd. 29 juli getorpedeerd door U 54 en gezonken.
– Statendam III, 1929-1940
-Statendam IV,  1957-1983
– Statendam V,   1993-2015
– Nieuw Statendam, vanaf 2018
Zie ook de vlootlijst van de Vereniging De Lijn

Jaartal: 2018
Maker:  Royal Goedewaagen since 1610. Handmade in the Netherlands
Diameter: 24 cm
In collectie: Jan Oege Zijlstra
De Statendam VI heet officieel de ‘Nieuw Statendam’. Met een lengte van 297m, een breedte van 35m heeft het schip 12 dekken en een capaciteit van 2650 passagiers en 1036 crew-leden.


De VeendamHet eerste schip met de naam Veendam werd gebouwd in 1871.
Het had een bruto register tonnage van 3.707.  De Veendam , gebouwd in 1996,  heeft een bruto register tonnage van 55.451. De schepen met de naam Veendam waren de onderstaande perioden in dienst van de NASM/HAL:
– Veendam I,     1888-1898
– Veendam II,    1923-1953
– Veendam III,   1973-1984
– Veendam IV,     vanaf 1996
Zie ook de vlootlijst van de Vereniging De Lijn
In collectie: Clive Hellinga


De WesterdamHet eerste schip met de naam Westerdam werd gebouwd in 1946.
Het had een bruto register tonnage van 12.149. De Westerdam III, gebouwd in 2004,  heeft een bruto register tonnage van 81.811. De schepen met de naam Westerdam waren de onderstaande perioden in dienst van de NASM/HAL:
– Westerdam I,   1946-1964
– Westerdam II,  1988
– Westerdam III, vanaf 2004
Zie ook de vlootlijst van de Vereniging De Lijn
In collectie: Clive Hellinga


Borden als boven getoond, zijn niet bekend van de volgende cruiseschepen :
Eurodam
Koningsdam
Oosterdam
Prinsendam
Zuiderdam
Zaandam


A tradition of excellence

In de tachtiger jaren ging men zich profileren op de cruisemarkt onder de noemer ‘Ocean Liner Services’. Daarbij hoorde het motto ‘tradition of excellence’. Aldus werd gerefereerd aan de oude, grote passagiersschepen uit het verleden met hun stijl en comfort. Dat sprak de kapitaalkrachtige vakantiegangers aan, die zich de luxe van dure cruises konden permitteren.

Alle drie de borden zijn in de collectie van Clove Hellinga


Borden, als souvenir te koop in de 60-er jaren:
De Nieuw Amsterdam in New York voor het Vrijheidsbeeld:
De Rotterdam in New York voor het Vrijheidsbeeld:
De Statendam in New York voor het Vrijheidsbeeld:

Alle drie de borden zijn in de collectie van Clive Hellinga



Rotterdam, borden waarvan bij mij informatie ontbraakt:
Alle drie de borden zijn in de colllectie van Clive Hellinga